Skip to main content

Hoe laat je 1200 werknemers duurzamer werken?

De werknemers van de afdeling duurzaamheid van de Provincie Utrecht wilden laten onderzoeken hoe ze de 1200 werknemers van de Provincie Utrecht duurzamer konden laten werken. Samen met 2 medestudenten zijn wij op onderzoek uitgegaan.

Gebruikte onderzoeksmethodes:

Deskresearch

  • Gedragsverandering
  • Klimaatparadox
  • Uitvoeringsplan CO2 routekaart interne organisatie
  • Principes van Cialdini

Brainstormsessies

  • Crazy 8
  • Ideate sessie met het team (sprint 1)
  • Ideate sessie met het team (sprint 2)

Best, good and bad practises

Best:

  • 52wekenduurzaam.nl
  • Tony Chocolonely
  • Google

Good:

  • Bewustbiologisch.nl
  • De duurzame adviseurs

Bad:

  • Shell (greenwashing)

Interviews

Met het interview willen wij te weten komen of de werknemers van de provincie een groepsgevoel ervaren binnen de teams. Vervolgens willen we weten hoeveel ze al bezig zijn met duurzaamheid. Tot slot zijn we benieuwd of er vergelijkbare campagnes geweest zijn waar ze wel of niet mee bezig zijn geweest.

Enquête

De enquête gebruikte wij om er achter te komen of de werknemers al bezig zijn met duurzaamheid en waar weerstand kan ontstaan.

Expert interview Reint Jan Renes

Ik heb gedragswetenschapper en Lector Psychologie voor een Duurzame Stad Reint Jan Renes geïnterviewd om te vragen wat hij van onze gedragsveranderingstechnieken vond.

B=Mat model van Bj Fogg

Het B=Mat model helpt om te begrijpen hoe gedragsverandering kan worden bevorderd. Door te zorgen voor voldoende motivatie, het vermogen om het gedrag uit te voeren, en een prompt of trigger om het gedrag te starten, kunnen deze tips helpen om duurzamer gedrag te bevorderen. Uit dit onderzoek blijkt dat de tips haalbaar zijn geformuleerd.

Intention Outcome Matrix

Dit matrix is handig om te zien of er onderdelen zijn in de campagne die kunnen tegenwerken (backfiring). Ook geeft het een inzicht welke onverwachte positieve effecten de campagne kan hebben.

Fase 1

Onze campagne heet Step by Step. Omdat wij de drempel om duurzamer te werken kleiner willen maken en dus stap voor stap eenvoudige tips bieden om het gedrag te veranderen. Uit kwalitatief en kwantitatief onderzoek bleek dat de doelgroep veel weerstand creëert omdat ze denken dat het provinciehuis zelf ook niet duurzaam is. Zo denken ze: "Wat voor een verschil maak ik als werknemer dan?"

Dat is waar ons idee voor stap 1 ontstond. Het provinciehuis is heel duurzaam (geisoleerd, zonnepanelen, led verlichting, etc.) maar dit is niet zichtbaar voor de werknemers. Daarom willen wij de uitstraling verduurzamen.

Fase 2

Deel 2 bestaat uit een bewustwordingscampagne in samenwerking met het WWF. Uit onderzoek bleek dat een betrouwbare en relevante organisatie vertrouwen uitstraalt.

De bewustwording ontstaat door de test die iedere werknemer kan doen. De test is bestaand en ontwikkeld door het WWF. De test laat zien hoeveel aardbollen je nodig hebt met jouw gedrag. Na de test krijg je een haalbaar handelingsperspectief met eenvoudige tips hoe je hier aan kan werken.

Fase 3

Met de laatste fase geven wij een handelingsperspectief. Eenvoudige tips bij relevante touchpoints in het gebouw, op de achtergrond van het bureaublad van de werknemer en op het intranet.