Skip to main content

Stageverslag 2021

Ik heb gekozen voor een hardcover met een matte afwerking, het formaat is 30 x 30 centimeter. Door het grote formaat kan ik kiezen voor een grote marge om mijn zetspiegel. De marges zijn 57 millimeter groot, Dit zorgt voor een ruime vormgeving.

Mijn kernwaarde

Uniek, Ik wilde het boek uniek maken. Het wordt dus iets dat niet heel hedendaags is. Er komen bijzondere statements in. zoals de kleur, de plaatsbepalingen en de marges.

Rustig, Ik wil het naast uniek ook rustig maken. Ik wil niet dat je moet zoeken naar het juiste om naar te kijken. Rustig kan snel gezien worden als simpel. In tegendeel, ik vond dit de lastigste uitdaging. Hoe maak je iets mooi zonder teveel te gebruiken?

Indrukwekkend. Ik kan het mijzelf niet nog lastiger maken. Ik wil iets orgineels, maar ook iets rustigs, en dan moet het ook nog indruk maken. Als het niet rustig genoeg is of net niet indrukwekkend is. Dan ziet het er al snel raar uit. Dan moet je zoeken naar de statements en kijken of het wel klopt. Ik heb geprobeerd dit te voorkomen.

De typografie

Dit is een onderdeel dat je ontwerp kan maken of breken. Dit was dan ook het lastigst om te doen. Door middel van heel veel letterproeven en printjes ben ik hier op gekomen. De Acumin Pro met een letterrgrote van 8 pt en een regelafstand van 11 pt.

Voor bijzondere pagina’s als de inhoudsopgave heb ik gebruik gemaakt van het font ‘Magazine’.

De kleur

Het is je waarschijnlijk al opgevallen maar de meeste van mijn afbeeldingen zijn gemaakt in duotoon. Een zwartwitte afbeelding met één kleur er doorheen. Het concept was dan ook zwart wit plus 1 steunkleur. Die steunkleur is donkerblauw geworden.

Deze kleur geeft een zakelijke en koele kleur af. De koude kleur geeft aan in wat voor jaar wij leefde. Het was voor niemand leuk maar toch hebben we door kunnen gaan met wat we doen. En dit laat ik zien in mijn vormgeving. Rust, koud en vooruitzicht.

Voor de extra sfeer in het verslag heb ik de pastel blauwe tint toegevoegd. Deze kleur laat zien dat niet alles donker hoeft te zijn in 2020.

Fotografie

Ik heb er voor gekozen om het in duotoon te doen om een rustige en koele sfeer te bieden. Er zijn enkele foto’s in kleur om een verheldering te bieden van het ontwerp. Bijvoorbeeld bij Teylers Heackel.

Cover

Er zit een gedachte achter de twee foto’s aan de voorzijde. Het suggereert een pauze knop. De lockdown, we stoppen met het altijd drukke werk en gaan terug naar de basis. Voor mij veranderde het met de maand. Soms thuis als ik verkouden was, en anders naar kantoor. Wie waren er dan op kantoor? Dat was elke week anders.

De achterzijde geeft je een korte introductie over het boek. Je ziet een collage van beelden en het geeft een introductie over mijn stage.